Reizigersadviezen

Er wordt tegenwoordig veel gereisd. Wanneer je reist naar een land waar de hygiënische omstandigheden anders zijn dan hier in Nederland, bestaat het risico dat je een infectieziekte oploopt. Bovendien zijn er elders soms ziektes die wij hier niet (meer) hebben. Het kan raadzaam zijn je voor dergelijke ziektes te laten vaccineren.

Voor alle clienten van de huisartsengroep Avereest (Dedemsvaart en Balkbrug) wordt de reizigersadvisering verzorgd door de Latyruspraktijk. Els (assistente) en Huibertien Oosterlee (huisarts) verzorgen samen dit spreekuur.

Afhankelijk van de reis die u gaat maken, de landen die u bezoekt en uw algehele gezondheidstoestand wordt een advies op maat gegeven. Soms wordt er telefonisch overleg gepleegd; het kan ook zijn dat u op het spreekuur wordt uitgenodigd. Het advies bestaat uit voorlichting over bv eten en drinken, specifieke gezondheidsrisico’s per land en vaccinaties of andere medicijnen indien nodig. Vanzelfsprekend is er ruimte voor het stellen van vragen.

U krijgt een afspraak voor het toedienen van de vaccinaties (of dat gebeurt aansluitend aan het consult). Verder krijgt u schriftelijke informatie mee en een zogenaamd “geel boekje”. Dit laatste is het boekje waarin al uw vaccinaties worden opgeschreven ; dit houdt u zelf bij u.

De kosten bedragen ongeveer 57 euro. Dit is zowel het advies (telefonisch of consult) als het toedienen van alle benodigde vaccinaties. Hiernaast komen er nog de kosten voor de vaccins zelf. Deze laatste kosten dient u bij de apotheek te voldoen.

De meeste verzekeraars vergoeden de kosten grotendeels of helemaal. Het is verstandig als u dit zelf van te voren even nagaat in uw polisvoorwaarden.

U kunt het formulier voor reizigersadvies invullen en naar de Latyrus praktijk door te sturen. Wij verzoeken u vriendelijk dit formulier zo ruim mogelijk (minimaal 4 weken) voor de geplande reis naar hen toe te sturen. Wij nemen dan contact met u op.